tisdag 23 mars 2010

Svartalistan?

För ett tag sen… eller t.o.m. innan nyår för att vara lite mer exakt… ställde vi oss i kö till dagisplats för Cornelis. Tydligen bör man söka 6 månader innan man vill ha platsen… men kan ändå bli utan eller få en skunkig plats hos nån dagmamma som utfodrar barnen med fil och flingor varje dag, varje måltid. En sådan placering är inget vi önskar. Själv är jag ju fortfarande rädd för filmjölk, vill inte utsätta min son för samma sak.

Vi sökte till hans födelsedag, väl medvetna om att denna infinner sig mitt i sommaren och att de inte tar in barn då. Men en vän sa att detta gav dem förtur på kön. Så självklart sökte vi till 28 juni.

Fick bekräftelse på att ansökningen hade kommit in och registrerats men att de hade flyttat vårat ansökningsdatum till 1/8 eftersom de inte tar in några barn på sommaren. Jaha nehe joho!

Pratade men min vän igen om detta som absolut tyckte att vi skulle skicka ett mail och säga att vi vist vill skriva honom från sommaren för att få förtur. Tyckte detta kändes lite pushigt, men vad har jag att förlora.

Skickade ett snällt mail där jag förklarade situationen och samtidigt frågade om det stämde att barn som söker plats under sommaren, när de inte tar in barn, får förtur på höstens platser.

Fick svar på detta mail med:

“Jag ändrar önskat placeringsdatum till 100628.”

Vad innebär detta? Detta var allt som stod i mailet. Innebär det att hon bekräftar att jag hade rätt om att man får förtur i kön? Eller innebär det att hon helt enkelt bara skrev det rätta ansökningsdatumet för att vi inte skulle tjata? Jag fick ju aldrig svar på min fråga. Bör jag maila igen och säga att jag faktiskt inte fick svar på frågan? Om jag mailar igen kommer jag hamna på nån svartalistan då så mitt barn aldrig får en dagisplats? Jag har ingen aning… fattar inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar