tisdag 23 mars 2010

Framförhållning

Jag är en väldigt impulsiv människa. När jag kommer på att jag vill göra nått så ska det hända nu.. eller gärna nyss. Framförhållningen i mitt liv är inte den bästa. Tänker hela tiden “jaja, det löser sig… kan ta det då”. Men nu äntligen har jag varit lite duktig och haft lite framförhållning.

Det är ju så att ångesten inför arbetslöshet börjar krypa på mig. För sanningen är ju den att jag till hösten antagligen kommer stå som arbetslös. Inget konstigt i det egentligen, det har jag ju gjort förut. Men denna gången gör jag det med en utbildning i fickan, vilket känns lite konstigt. Det innebär ju att jag ska söka de jobb som stämmer på min utbildning.

Iaf… arbetslös… inga pengar… a-kassa? Hmmm

Vet ju inte om jag kan få a-kassa då jag egentligen inte har jobbat speciellt mycket. Men å andra sidan har jag ju pungat ut alla pengar jag har till kommunal varje månad och faktiskt betalat för att få va med i a-kassa… men ändå kan man bli nekad. Jävla skit! Undrar verkligen varför man betalar egentligen.

Oron ökade så jag bestämde mig för att ta reda på lite fakta. Ringde kommunal… de hade ingen aning… ringde a-kassan. Bitter pojk svarade, dock hjälpsam. Förklarade situationen. Mammaledig… pluggat… bara sommarjobbat… nej inga extrajobb under terminen… pluggat lite till… gått på timmar… sommarjobbat… pluggat lite till… ströjobbat… sommarjobbat.

Ja så ser det ut. Detta innebar att han nu vill att jag ska ta fram arbetsgivarintyg från alla jobb jag haft sen 2004 för att ens ha en chans att få några pengar överhuvudtaget. Tack tack! Så nu har jag lite att göra kan man säga. Än roligare att ringa till alla jobb och försöka förklara vem man är och att man faktiskt har jobbat där… 6 år sen i 8 timmar och måste ha papper på det. Jippi! Jag kommer bli sååå poppis.

Plus att jag måste visa intyg på studietid tydligen… hur gör man det? Har ju både Växjö universitet, vuxenskolan Skövde och Högskolan i Skövde under denna period. Hmm…

Nej bara till att sätta igång. Känns som detta är ett projekt som kommer ta lite tid. Å jag som är rädd för telefoner… skitans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar