tisdag 1 december 2009

Utdrag ur "Mormor gråter"

PAPPAN: - Såja, det blev ju inte så tokigt!
PUBERTETSSONEN: - Den är sned.
PAPPAN: - Inte då. Granar ser ut sådär.
PUBERTETSSONEN: - Den är ändå sned.
MAMMAN: - Seså, bråka inte nu.
FIA: - Jag vill hänga glittret.
YNGVE: - Nä, jag ska hänga glittret!
FIA: - Mamma, säg åt Yngve!
MAMMAN: - Yngve, bråka inte nu!
PAPPAN: - Nu slutar ni skrika båda två annars får ingen av er hänga glittret.
FIA OCH YNGVE: - GUBBJÄVEL!
PAPPAN: - Det avgör saken, det blir inget glitter alls i år.
MAMMAN: - Men Karl, gör dem inte ledsna nu.
PAPPAN: - De ska lära sig att inte gnälla.

PUBERTETSSONEN: - Den är faktiskt ännu snedare.
PAPPAN: (fräser) Det är den inte alls.
PUBERTETSSONEN: - Den är jättesned!
PAPPAN: - Det är den inte alls. Det är du som är i puberteten!
PUBERTETSSONEN: - Jag lovar att den kommer att välta.
PAPPAN: - Nu tiger du! Nu vill jag inte höra ett ord till från dig!

TV-VÄRDEN: - Och nu ska Kalle Anka och hans vänner önska alla en riktigt god jul!
TOMTEN: - Say mama!
DOCKAN: - Mamma!
TOMTEN: - Ho ho ho ho ho!
MORMOR: - (in på rullator) Jaså, det är här ni är.
YNGVE OCH FIA: - Mormor, du står i vägen för teven.
FIA: - Äsch, nu gråter hon igen.
PUBERTETSSONEN: - Granen är ännu snedare nu.
PAPPAN: - Fnys heller!
MOWGLI: - Äta myror?
BALOO: - Killar dödskönt i kistan!
MAMMAN: - Nej, om jag skulle gå och se till maten. (går)

PUBERTETSSONEN: - Jag lovar att den kommer att välta. Julgransfoten är för klen.
PAPPAN: - Nu tiger du! Hör du det!

(Granen välter)

PAPPAN: - Helvete också!
KOLOBRIERNA: - Zum zum zum zum zum zum.
PUBERTETSSONEN: - Vad var det jag sa!
PAPPAN: - Du sa ingenting! Hjälp till här istället! (tar tag i granen)
YNGVE OCH FIA: - Pappa, du är iväg för bilden! Kan du inte göra det där sen?
PAPPAN: - Granen har ju för helvete fallit på mormor!
FIA: - Ja nu börjar i alla fall Ferdinand.
PAPPAN: - Jaså i så fall. (släpper granen)
MORMOR: - Ouff!
FERDINAND: - (i falsett) Jag sitter hellre här och luktar på blommorna.
YNGVE: - Pappa pappa, mormor gråter!
PAPPAN: - Ja vad i helvete skulle inte du göra om du fått en gran över dig?
MORMOR: - Ouff!
PAPPAN: - Och en halmängel i munnen!
(ur Mormor gråter av Jonas Gardell)... och vad förde tankarna dit... jo våran gran... toksne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar